Sabtu, Mei 18

Anak... Oh Anak...

Tengahari tadi, singgah ke Jusco Wangsa Maju, setelah mengambil Iqmal dari pusat tuisyen.  Kami singgah lama di Kedai Buku MPH sambil membelek-belek buku yang ada. 
 
Begitulah selalunya, jika masuk ke kedai buku, ada saja buku yang dicapai walaupun di rumah masih banyak buku yang belum habis dibaca.  Setelah membeli beberapa buah buku, kami singgah ke restoran makanan segera. Beli sedikit makanan dan masing-masing membaca buku yang baru dibeli tadi.
 
Setelah beberapa ketika, Iqmal nampak terganggu dan mengajak pulang. 
 
"Kenapa, nak?"


"Jom balik lah, yah. Budak tu dari tadi asyik pandang Iqmal je.. macam mana nak baca buku?", jawab Iqmal.
 
"Iqmal, jangan terganggu dengan perkara seperti itu. Jangan kisahkan orang seperti itu.  Baca je buku tu."
 
Iqmal kembali membuka buku dan menyambung pembacaannya.  Sebenarnya aku sendiri sedang khusyuk membaca buku yang baru kubeli tadi.  Buku motivasi yang menarik dan mengujakan.
 
Setelah beberapa ketika, kami pun beredar dari situ lalu pulang.
 
Di dalam kereta ketika perjalanan kembali ke rumah, aku menasihati Iqmal, "Iqmal, dalam kehidupan ini, kita perlu menjadi seperti ikan dilautan. Walaupun hidup dalam air yang masin, ikan itu tidak terikut menjadi masin. Bila ikan tu dah mati, baru orang bubuh garam untuk jadikan ia ikan masin.  Faham?"
 
"Tak faham, yah.."
 
"Maknanya kita tak perlu terganggu dengan keadaan sekeliling ketika kita sedang buat kerja kita.  Macam budak yang asyik pandang masa Iqmal baca buku tadi.  Pedulikan dia. Iqmal baca je buku tu.  Kalau Iqmal pun toleh kat dia, tentulah tak boleh baca buku tu, kan?"
 
Setelah beri beberapa contoh dan penerangan seterusnya, Iqmal menjawab, "Ok, yah... dah faham"
 
Alhamdulillah, semoga ilmu yang sedikit itu dapat dimanfaatkan dalam kehidupannya untuk masa-masa mendatang.  Sebenarnya, kita perlukan banyak masa, tenaga, ilmu, fikiran, kesabaran dan contoh pengajaran untuk membentuk anak-anak ini.

Selalu juga terfikir, bagaimanalah orang yang mempunyai ramai anak tu, melayani kerenah anak-anak mereka, kan?
 
Dalam tersenyum sendirian, beberapa minit sebelum sampai ke rumah, Iqmal bersuara, "Ayah, ikan masin tu ayah tak boleh makan tau, sebab ayah ada penyakit darah tinggi, kan?  Tak baik untuk kesihatan, ayah."
 
Ermmm... anak...oh... anak...
 
 Lagu Anak oleh Jay Jay

Tiada ulasan:

Catat Ulasan